dentus logo

1124 Budapest, Kiss János altb. u. 52.

Milyen gondokat okozhatnak a bölcsességfogak?

A bölcsességfogak a harmadik nagyőrlő fogak, a fogsor legutolsó tagjai, melyek utolsóként, a 20-as évek első felében vagy még később, sokszor fájdalmat okozva törnek elő.

• Az állcsontok és a fogak közötti méretbeli aránytalanság miatt nagyon gyakran nem férnek el a fogsorban.
  • Sokszor csak egy részük bújik ki az íny alól.
  • Emellett sokszor növekedési irányuk sem szabályos.
  • Gyakran találkozunk az előttük lévő hetes fognak nekidőlő vagy hátrafelé növő bölcsességfogakkal.
  • A bölcsességfogak az elhelyezkedésük miatt a rágásban alig vesznek részt.

bölcsességfog

A bölcsességfogak mérete változó

Az alsók lehetnek nagyobbak, mint az előttük lévő nagyőrlők, de sokszor inkább csökevényesek, az átlagnál kisebb méretűek és gyökereik általában kúposan összetartók. Ezek miatt eltávolításuk gyakran könnyebb, mint más fogaké!

Bejelentkezéshez kattintson ide

Milyen gondokat okozhatnak a bölcsességfogak?

Fogszuvasodás

Mivel a bölcsességfogak a fogsor leghátsó részén helyezkednek el, ezért tisztításuk nagyon nehéz, sokszor lehetetlen. Ha részben íny fedi őket, akkor még a fogmosás szempontjából nagyon ügyes páciens sem tudja kitisztítani a fog és az azt fedő íny közötti tasakot. Emiatt a bölcsességfogak az előtörésük után igen hamar szuvasodni kezdenek. Sőt a bölcsességfogak kivételekor találkoztunk már olyan esettel is, amikor az elő nem tört, ínnyel részben fedett fog észrevétlenül kezdett szuvasodni. Ráadásul, ha az előttük lévő hetes fognak dőlnek neki, akkor a két fog közötti rés semmilyen eszközzel sem tisztítható. Az ebbe a résbe beszoruló ételmaradék és az itt lerakódó lepedék mindkét fogat károsítja, tehát a tisztíthatatlan, szabálytalanul álló nyolcas fogak veszélyeztetik a hetes fogak épségét is. A két fog között állandóan ott maradó lepedék miatt a hetes fog is szuvasodni kezd. Sőt a fogágya – tehát a fogat tartó csont – is veszélybe kerül. A tisztíthatatlanság miatt a hetes körüli csont felszívódhat, és ezért a fog mozgathatóvá válhat. Tehát ha nem kerül ki időben a bölcsességfog, akkor a páciens elveszítheti a hetes fogát is, mely - szemben a nyolcassal – a rágásban nagyon fontos fog.

Gyulladás

Talán a leggyakoribb, igen fájdalmas probléma a részben áttört bölcsességfogakat fedő íny gyulladása. Ilyenkor a fog és az azt fedő íny között lévő, fogkefével elérhetetlen tasakban lepedék marad, mely gyulladást okoz. A fog felett az íny megduzzad, fájdalmassá válik, a tasakból pedig gyakran genny nyomható ki. Súlyosabb esetben a gyulladás a környező lágyrészekre, rágóizmokra is ráterjed.

Ilyenkor a páciens sokszor belázasodik, az arca megduzzad, szájzára alakul ki. A bölcsességfogak körüli tasakok, előrehaladott gyulladás esetén, akár kórházi kezelést igénylő, életet veszélyeztető gyulladás forrásai is lehetnek.

gyulladás

Bejelentkezéshez kattintson ide

Ciszták

Főleg az alsó nyolcasok körül gyakran alakulnak ki ciszták. Ezek a csontban észrevétlenül, fájdalmatlanul, akár évekig növekvő, folyadékkal telt tömlők. Mivel általában panaszmentesek, így sokszor csak véletlenül, röntgenvizsgálattal diagnosztizálják őket. Növekedésük során a körülöttük lévő csont lassan felszívódik, ezért meggyengül. Emellett, ha a ciszta eléri a hetes és hatos fogakat, akkor azok elhalását is okozhatja. Az extrémen nagyméretű ciszták miatt az állcsontok meggyengülnek, és akár kisebb ütés vagy rágás hatására el is törhetnek.

cysta

Daganatok

A fogakat áttörésük előtt körülvevő lágyszövetből vagy a fog körüli cisztából igen ritkán daganatok alakulhatnak ki. Ezeknek a kezelése komoly, kórházi fekvő osztályon végzett műtétet jelent.

Kapcsolat

phone +36 30 2222 777 mail info@dentus.hu location 1124 Budapest, Kiss János altb. u. 52.
Hétfő 8-18 óra
Kedd 8-18óra
Szerda 8-18 óra
Csütörtök 8-18 óra
Péntek 8-13 óra
Szombat zárva
Vasárnap zárva

Kérjen időpontot

© 2021. A DENTUS - A fogorvos weboldal teljes szöveges tartalma, képi megjelenése szerzői jogvédelem alatt áll és az üzemeltető tulajdonát képezi.
Azok közlésre történő felhasználása, másolása a tulajdonos előzetes írásos hozzájárulása nélkül eredeti vagy átírt formában is tilos.

Adatvédelmi nyilatkozat (Dentus Magyarország Kft. által üzemeltetett honlapokra vonatkozóan)